Power, seduction och skill : hemligheten bakom framgångsrika varumärken
Boken introducerar tre innovativa varumärkesmodeller: power branding, seduction branding och skill branding. I boken illustreras varje modell med konkreta exempel från olika företag, dels storföretag som Volvo Cars, ICA, Gilette, BDO International, och Ocean Infinity, men också medelstora aktörer inom restaurangbranschen, nischad teknik och den privata vårdsektorn.
De tre typerna av varumärken skiljer sig åt genom att man når kunderna på olika sätt, man bygger förtroende på olika sätt och erbjudanden ser ut och kommuniceras på olika sätt eftersom kundernas beslutsmekanismer är olika inom respektive varumärkestyp.
Power branding bygger på enkelhet och tillgänglighet såväl mentalt, affärsmässigt som praktiskt. Man arbetar med koncept som top of mind, kännedom, att dominera kanaler, avtal och partnerskap.
Seduction branding arbetar med vår inre osäkerhet och får oss att längta efter något som skall göra våra liv vackrare, skönare, mer spännande och ärofyllda. Vi identifierar oss med de seduction brands vi gillar och vi ser ned på alternativen.
Skill brands arbetar i smala och nischade sammanhang med att bygga varumärken kring komplexa kundbehov. Det handlar om hur man skapar effektivitet i individualiserad kommunikation, hur man kommunicerar komplexa erbjudanden, hur man ökar sannolikheten för att bli rekommenderad och hur man bygger förtroende kring förmågor snarare än kring produkter eller tjänster.
Power, seduction och skill : hemligheten bakom framgångsrika varumärken.
Promotivt förändringsarbete : när medarbetare och ledning drar åt samma håll
Boken handlar om hur ledare skapar förutsättningar för ett förändringsarbete som fungerar hela vägen och når sitt mål. Boken förklarar varför vanlig förändringsledning så ofta misslyckas – här slaktas många ”heliga kor” inom change management. Och på många sätt är det helt nya grepp som rekommenderas här.
Författarna presenterar tre perspektiv som påverkar hur både ledare och medarbetare förhåller sig till arbete över huvud taget och till förändringsprocesser i synnerhet. De förklarar också varför både medarbetare och ledare behöver upparbeta en promotiv kompetens för att kunna medverka i förändringsprocesser på ett konstruktivt sätt. Den presenterar även den känslomässiga resa som alla – även chefer – behöver gå igenom för att en förändringsprocess ska bli framgångsrik.
Boken presenterar en ny förklaringsmodell för hur man bedriver förändringsarbete i arbetskulturer som är som, eller liknar, den skandinaviska och varför de kan krocka med till exempel den amerikanska arbetskulturen och de ledarskapsideal som förespråkas där.
Kapitlen varvas med författarnas egna erfarenheter från framgångsrika förändringsprojekt och avslutas med beprövade, goda råd till de ledare eller medarbetare som befinner sig i eller inför ett förändringsprojekt.
Sagt om boken
”/…/ boken är lätt att förstå och slutsatserna är rimliga och tänkvärda.” ”/…/ gör texten läsvärd och lärorik för alla berörda.” Lena Löfgren Bjerner, BTJ-häftet nr 12, 2020.
Promotivt förändringsledarskap är en av tre som nominerades till Årets HR-bok 2020, som belönar den bok som gett ett extraordinärt stöd till de som arbetar med människors utveckling på arbetsplatsen. Bedömningskriterierna är aktualitet, angelägenhet och användbarhet.
Promotivt förändringsarbete : när medarbetare och ledning drar åt samma håll.