Målgruppsanpassade strategier och individfokuserat ledarskap för hållbar tillväxt
En medelstor advokatbyrå i Stockholm hade stagnerat när det gällde kundtillväxt. Byrån hade skapat en stark position bland förmögna privatpersoner, men misslyckats med att etablera sig på marknaden för större och medelstora industriföretag, trots att många av dessa företag hade kopplingar till de privatpersoner man redan bistod.
Samtidigt hade byrån svårt att coacha juniora jurister på ett effektivt sätt och utveckla dem till självständigt agerande och högproducerande advokater. Byrån hade sökt lösningar i traditionell varumärkesutveckling och etablerade ledarskapsteorier, men resultatet blev att expansionen avstannade helt. De juniora juristerna blev dessutom alltmer krävande och ovilliga att låta sig ledas och coachas av de seniora advokaterna.
Vi genomförde ett grundligt arbete med att kartlägga målgruppernas acceptanskriterier och utarbetade ett anpassat ”skill branding”-upplägg med noggrant utarbetade och detaljerade värdestrukturer, anpassat för att bygga förtroende.
Vidare beskrev vi ledarskapssituationen och hur den skilde sig från dagens förenklade syn på ledarskap, som ofta bygger på tydlighet och förenkling av budskap. I stället föreslog vi ett ledarskap byggt på stor anpassning till den enskilda individen, kombinerat med höga men anpassade krav på prestation.